Curació del cec. El Greco. Relats Conjunts |
Jeremies era un mestre
picapedrer, que treballava a la pedrera romana de Jerusalem. La Roma imperial,
davant la pujada dels sous i l'adquisició, cada vegada més, de drets laborals
dels treballadors de l'urbe, havien adoptat la decisió de traslladar la producció
de pedres tallades a les províncies de l'imperi, on pagaven salaris ridículs i
els treballadors no tenia cap cobertura legal. Així havien requisat aquesta
pedrera de Jerusalem, on amb sous irrisoris tallaven les pedres que després
formarien els seus monuments gloriosos.
En un desgraciat accident de
treball Jeremies va quedar cec, sense cap protecció sanitària, la sanitat
pública era només per als romans. Tampoc li van reconèixer cap dret a pensió ni
indemnització. Va quedar en la més absoluta indigència.
Per mantenir les seves tres
filles i un fill, havia de posar-se en les grans avingudes d'entrada a la
ciutat i a la porta dels temples suplicant l'ajuda solidària dels transeünts.
****
Els jueus vivien esperançats amb
l'arribada d'un alliberador, que els s'independitzés de la dominació romana.
Atalaiaven el cel buscant un senyal de l'arribada del salvador.
En els últims anys s'havia
corregut la veu que aquest redemptor podria haver arribat. Es feia dir Jesús i
va començar a prendre força quan explicaven que el mateix Joan Baptista ho
havia assenyalat com l'elegit.
Va començar a tenir seguidors i
es va parlar molt d'un discurs a la muntanya, allunyat dels ulls dels espies
romans, en què deien que havia parlat en defensa dels oprimits i dels
explotats. Carregava contra el poder absolut i proclamava la força dels pobres.
Lloava la solidaritat i va vaticinar que el món seria dels que patien.
Els que van tenir la sort de
presenciar-lo en directe, vocearon les seves paraules utilitzant el boca a
boca, ja que ningú es fiava dels xivatos romans.
Un parell d'episodis amb tints
divins van fer més creïble el seu missatge. Explicaven que en un casament havia
convertit l'aigua en vi, també que una vegada havia donat de menjar a una
multitud que es va concentrar per escoltar-lo amb només cinc pans i dos peixos.
Fins i tot havia curat a algun
leprós i paralític. La seva fama va créixer com l'escuma i la seva aparença
sobrenatural es va anar estenent per tot el territori.
Sempre li acompanyaven els seus
deixebles més directes. Un grup de dotze persones de tota procedència que
constituïen el seu grup assessor i els que determinaven els llocs pels que
marxava.
Roma comença a témer-li i va
disposar tota una xarxa d'espies per saber en cada moment dels seus passos. A
més va incitar als seus servils al fet que propaguessin tot un seguit de
calúmnies i infàmies per humiliar-le davant del poble.
****
Magdalena, la segona filla de
Jeremies, havia sentit totes aquestes històries. Un raig d'esperança va brillar
en els seus ulls. El seu pare, afectuós i sempre rialler abans de l'accident,
es va convertir en un ésser esquerp i sempre trist. La angoixa asfixiava a la
noia i va posar la seva expectativa en Jesús.
Es va assabentar que
l'alliberador passaria prop de la casa i va tractar de convèncer al seu pare
que acudís a la trobada. Jeremies es negava, no creia en tals imaginacions però
al final el seu afecte i inclinació davant la filla li va fer claudicar. Així
es va disposar a complaure-la tot i creure que faria el més gran dels
ridículs.
****
Els assessors de Jesús, cada dia,
veien com augmentaven els seguidors, però pensaven que calia un cop d'efecte
més directe als ocupants. Quan es van assabentar del cas de Jeremies, van
concebre que era el que esperaven. A més de l'efecte sobrenatural sobre les
bones gents, van acariciar la idea que seria un cop dur als invasors romans.
Així van convèncer a Jesus perquè
posés tot el seu afany a curar el cec que li sortiria del camí.
****
Així va ser com es va disposar
tot perquè en aquesta matí assolellat, els dos homes es trobessin. El cec no
molt convençut de la seva curació i Jesús conscient de la gran responsabilitat
que anava adquirint.
En el seu particular pelegrinatge
anava seguit d'una considerable multitud, entre la qual es camuflaven diversos
espies romans.
A això del migdia es va produir
la trobada. Jeremies en saber que s'apropava va començar a cridar demanant la
seva curació. Jesús li va preguntar que volia, va respondre que li tornés la
vista que li havien tret els romans. Jesús el guareixo alhora que li deia:
"La teva fe t'ha salvat".
La multitud el va aclamar com el
salvador, mentre els espies romans fugien a donar compte del fet als seus caps.
Quan el governador va saber els fets va determinar que el tal Jesús havia de
morir.
Així va ser, alhora després d'una
pantomima de judici, el van condemnar a morir a la creu. Creien que així
aniquilaven tota esperança d'independència i llibertat per al poble. Res més
lluny de la realitat, ja que encara, avui dia, després de segles i segles de
vida, Jesús segueix florint com l'alliberador per a moltes de les persones
d'aquest món.
Has explicat "la" història... M,ha agradat molt com ho has fet i els matisos que li has donat!
ResponEliminaFinalment subsisteixen sempre els desitjos de llibertat del poble! I Jesús segueix tenint milions de seguidors...
Gràcies Carme. A vegades costa una mica trobar una història diferent en la interpretació d'una foto. Quan vas llegint les diferents aportacions et dóna la sensació que ja no et queden més versions. En aquesta ocasió em va fer gràcia barrejar les èpoques, també recordava el paral·lelisme creat a "La vida de Brian". Així va sorgir el relat.
EliminaUna abraçada
La història està molt ben narrada, però he de reconèixer que tinc debilitat quan es barregen els dos mons, l'antic i el nou. Així, explicar la història antiga introduint-hi conceptes actuals sempre em fa molta gràcia, a mi també m'agrada fer-ho!
ResponEliminaCom li he dit a la Carme, em va venir al cap el paral·lelisme polític que apareixia a "La vida de Brian", Ja només quedava la qüestió d'establir la manera de la trobada i les circumstàncies per donar-li aquest sentit actual. A mi també m'agrada barrejar i treballar amb les èpoques i els equívocs.
EliminaGràcies XeXu. Una abraçada
Una bella narració d'uns fets del nou testament vistos des de la perspectiva d'una ploma actual.
ResponEliminaFa de bon llegir i se'n poden treure conclusions profitoses.
Gràcies Xavier. A vegades ens sorprèn com, moltes vegades, allunyats en el temps les circumstàncies polítiques es repeteixen.
EliminaUna abraçada
Des d'aquell moment ni els romans ni els seus hereus imperials d'aquí i d'allà són els que no ho veuen clar.
ResponEliminaGràcies Rafael. Potser si es donen perfecte compte, el que no volen és manifestar que ho saben, amb l'estúpida idea del que no es veu no existeix.
EliminaUna abraçada
D'aleshores ençà, quants han passat per "la creu" per defensar els seus ideals de justícia i llibertat?, difícilment podríem quantificar-los.
ResponEliminaEl poder segueix en mans d'uns quants que no els tremola el pols a l'hora de fer possibles els seus desitjos ... la resta, seguim lluitant.
"Els messies" d'avui són molt més xerraires i menys seriosos.
És complicat treure un relat de la imatge, crec que m'abstindré, però tu ho has aconseguit.
Bessets, Alfons.
Gràcies Sa Lluna. És curiós veure com al llarg dels temps es produeixen aquestes lluites per la llibertat i la justícia. La desgràcia és que gairebé en totes les ocasions al final el poder surt victoriós. I en els casos en què s'ha vist la llum, aquest mateix poder s'encarrega que els primitius lluitadors passin a formar part dels ostentadors del poder absolut.
EliminaTreure el relat, a vegades, només és qüestió que en un moment donat et vingui una història per explicar a partir de la imatge. Ànim nena!.
Bessets Paula
Veig que t'has llegit molt bé la Bíblia...Realment abans i ara, sempre hi ha persones que lluiten per la llibertat...
ResponEliminaPetonets, Alfons.
Gràcies M. Roser. Ja saps que els mestres hem de saber de tot, encara que després no sapiguem de res.
EliminaI que no faltin les persones que lluiten per la llibertat dels altres.
Petonets M. Roser
Felicitats, m'ha agradat molt.
ResponEliminaGràcies Montse. I ami em satisfà que a tu t'agradi.
EliminaUna abraçada
Un bon relat, ben escrit. A mi també m'ha agradat, Alfonso.
ResponEliminaGràcies Glòria. Com es diu per aquí baix, es fa el que es pot.
EliminaUna abraçada
Una versió diferent. Al col·legi sempre ens deien que tot allò va passar a causa dels molts pecats que havíem comés, fins i tot els que no havíem nascut encara.
ResponEliminaGràcies Jpmerch. Per redimir el pecat del món, em sembla que deien. Però si s'accepta l'existència del personatge, també havia d'haver una vida quotidiana.
ResponEliminaM'ha agradat molt, Alfonso!! :-))
ResponEliminaLa forma en que vas lligant tota la història, com dones nom als personatges, com crees una situació... molt bé!!
Ara, per mi, el millor de tot és el final "Jesús segueix florint com l'alliberador per a moltes de les persones d'aquest món.... i és clar que sí! :-))
Gràcies Assumpta. Acceptant l'existència històrica de la persona, sempre m'ha atret la possible relació amb els seus coetanis, doncs, crec, que la seva possible dimensió divina es desenvolupa més en el temps. Per aquí em va venir la idea del relat.
EliminaBon vespre, Alfonso, agraeixo les teves paraules que envies des d'Almeria. No sé si ets d'allà o d'aquí, però el relat que fas és molt interessant, i espero que l'escriure et faci feliç.
EliminaGràcies Olga. Sóc d'aquí (Almeria) però vaig estar tres anys de mestre a Balsareny l'any vuitanta. Em satisfà que t'hagi agradat el relat
Elimina